Een unieke tone of voice – hoe vind je die?

In dit blog zetten wij uiteen waarom tone of voice belangrijk is en hoe jij de meest geschikte tone kunt vinden voor jouw project.

Bij Fine Tune Voices weten we natuurlijk alles van stemmen. Onze voice-overs hebben allemaal een unieke sound waarmee ze jouw productie de perfecte stem geven. Maar de term ‘voice’ heeft niet enkel met de klankkleur van onze voice-overs te maken: ook jouw project heeft een stem. En die stem wil je natuurlijk zo sterk mogelijk maken. Want alleen dan komt zowel de inhoud als de intentie van jouw boodschap het beste aan bij jouw publiek.

Make-or-break

Houd jij ook zoveel van jouw baan als wij van de onze? Wil jij ook al je kennis en liefde delen met de buitenwereld? Dan vormt bepalen van de inhoud van jouw voice-over script waarschijnlijk geen probleem. Toch slaan sommigen de plank mis wanneer ze een geschikte tone of voice moeten vinden voor hun bericht. Zo heeft snoepfabrikant Haribo tweemaal achtereen de beruchte Loden Leeuw mogen ontvangen voor de vervelendste tv-commercial, waarin kantoormensen met kinderstemmetjes spreken. Hoewel niemand de liefde van Haribo voor snoepgoed ontkent, voelden zowel volwassenen én kinderen zich niet aangesproken in hun reclames. Verzekeringsbureau ASR won in 2018 dezelfde dubieuze prijs voor een spotje waarin gerapt wordt over maatschappelijk verantwoorde verzekeringen. Mensen met een voorliefde voor hiphop werden niet warm voor verzekeringen en potentiële klanten voelden maar weinig voor een stoffige verzekeraar met een identiteitscrisis. Zowel Haribo als ASR hadden in deze gevallen geen correcte tone of voice voor hun boodschap gevonden. Toch jammer, want het waren wel hele creatieve reclames!

Don’t shoot the messenger (nor the message)

De Loden Leeuw belicht natuurlijk de meest ‘vervelende’ spotjes op televisie. Maar eigenlijk hebben we maar weinig oog voor mediaproducties die juist wél goed in de smaak vallen. Want ieder jaar zijn er immers genoeg projecten waar een hele prettige tone of voice wordt gehanteerd. Hier vind je een paar voorbeelden: Scan Source bedrijfsfilm of deze Miller & Monroe commercial. Maar hoe vind jij de juiste tone of voice voor jouw mediaproject? Hoe doe je je eigen bedrijf of organisatie niet tekort, en zorg je dat het publiek jouw harde werk zal waarderen? Je kunt beginnen door jezelf de volgende vraag te stellen:

1. Wie is de boodschapper?

Om een juiste tone of voice te vinden kun je bepalen vanuit wie een project komt.

  • Laten we beginnen bij onszelf. Want wie wij zelf zijn bepaalt vaak al wat een juiste tone of voice kan zijn voor een project, zeker wanneer je een eenmanszaak hebt of alleen een project runt. Houd jij van een relaxte manier van zaken doen en omgang met anderen? Dan zal een informele en persoonlijke stijl zeker niet misstaan – en kun je dit blog ter inspiratie nemen. Of houd je juist meer van een professionele omgang? Vousvoyeren komt dan meer integer over. Je eigen houding in het leven straalt tenslotte door in de manier waarop je schrijft en spreekt.
  • Ga nu na uit wat voor mensen jouw organisatie bestaat. Met wie werk ik samen? Hoe is de sfeer op kantoor? En ga je met je klanten en andere betrokken partijen om? Deze aanwijzingen kunnen je vaak wel vertellen waar je goed aan doet. Een informele tone of voice is bijvoorbeeld geschikt voor een bedrijfsvideo over een leuke autogarage, waar lekker informeel geouwehoerd wordt tussen collega’s en klanten. Formeel taalgebruik wordt daarentegen meer gewaardeerd bij bijvoorbeeld advocatenkantoren en ziekenhuizen. Dat is niet gek, want hier komen serieuzere zaken aan de orde.
  • Wie is jouw bedrijf? Een bedrijf of organisatie bestaat natuurlijk uit mensen, maar het heeft ook een ‘eigen’ stem. Probeer daarom na te gaan wat jouw bedrijf wil zijn en hoe het zich op de markt wil profileren. Een uitdagende tone of voice is geweldig als je een nieuw imago wil creëren of het stoffige establishment wilt opschudden. Denk aan Tony Chocolonely! Of is jouw organisatie een gerenommeerde speler? Schroom dan niet om die op te eisen met een passende, officiële tone of voice. Microsoft is al jaren een van de grootste bedrijven ter wereld, en hun tone of voice straalt rust, regelmaat en zelfverzekerdheid uit.

Zo. Je bent nu hopelijk een stuk dichterbij het vinden van jouw tone of voice voor jouw voice-over script. Maar om nóg dichterbij te komen kun je ook de volgende vraag stellen:

2. Wat is de boodschap?

Niet alleen de boodschapper, maar ook de boodschap zelf bepaalt hoe iets kan overkomen. Zo is bijvoorbeeld het woord ‘hallo’ onschuldig of juist passief-agressief op te vatten, afhankelijk van de context. Met onderstaande tegenstellingen kun je jezelf afvragen om te peilen wat de intentie en context is van jouw boodschap – en welke valkuilen je beter kunt vermijden.

  • Is jouw boodschap serieus of grappig bedoeld? Een bedrijfsvideo voor een notariskantoor zal niet in de smaak vallen als deze als een oudjaarsconference wordt gepresenteerd. Ook zal niemand de snackbarman geloven als hij zijn frikandellen verkoopt als haute cuisine en zichzelf veel te serieus inschat. Wanneer je je bevindt in het grijze tussengebied kun je natuurlijk zo nu en dan een gepast grapje maken.
     
  • Is jouw boodschap vriendelijk of juist een beetje bijdehand? Wanneer je je publiek wil activeren, kan het wonderen doen om een beetje bijdehand uit de hoek kan komen met een welgeplaatst grapje of een uitdagende call to action. Een vriendelijke toon is geschikt als het allemaal iets ‘braver’ moet overkomen. Zo willen jongeren vaker uitgedaagd worden, terwijl bejaarden een vriendelijkere toon wensen. Ongeacht je insteek, respectvol overkomen is natuurlijk een must!
     
  • Is jouw boodschap enthousiast of meer informatief? Een enthousiaste houding ontleent zich goed voor leuke onderwerpen. Voorkom dat je niet al teveel in detail treedt, zoals die saaie docent die je vroeger overlaadde met kleine onnodige feitjes (die hebben we allemaal vast wel gehad!) Een informatieve tone of voice is goed voor sommige doeleinden maar deze hebben daardoor wel vaker een specifieker publiek. Museumbezoekers luisteren naar audiotours omdat ze veel nieuwe informatie willen leren. Een enthousiaste tone of voice is zeker prettig, maar minder geschikt wanneer je heel veel informatie kwijt moet.
     
  • Is jouw boodschap formeel of juist informeel van aard? Misschien voelt deze vraag nu een beetje dubbelop en als mosterd na de maaltijd. Toch is het goed om het jezelf alsnog af te vragen. Want welk gevoel wil je je publiek meegeven? Wil je mensen meenemen in jouw proces of kennis laten maken met jouw organisatie? Dan is een informele tone of voice een prettig vehikel voor je publiek. Wil je je publiek echter slechts op de hoogte brengen van iets zonder persoonlijke insteek? Een formele tone of voice is dan voor jou de betere optie.
     

Tone of voice, of een ‘Tone of Choice’?

Door deze twee vragen te stellen maak je het jezelf een stuk makkelijker om jouw tone of voice (of dat van jouw bedrijf of organisatie) te vinden. Natuurlijk kun je het eens over een andere boeg gooien en een andere tone of voice kiezen – er zijn immers voldoende bedrijven die zichzelf opnieuw hebben uitgevonden. De keuze ligt uiteindelijk bij jou. Onthoud wel dat hier vaak een flinke dosis marktonderzoek aan vooraf gaat, en dat zelfs giganten als Haribo en ASR onderuit kunnen gaan. Maar laat je dat niet ontmoedigen! Want als jij écht hart hebt voor jouw bedrijf of organisatie en een integere boodschap wil vertellen, vind je een goede tone of voice in een handomdraai. En je publiek? Dat hangt bij ieder woord aan je lippen.
 

Fine Tune Voices staat klaar om te helpen!

Ben je erover uit welke boodschap je wilt vertellen en met welke tone of voice je dat kunt doen? Ga dan naar finetunevoices.nl of en kies één van onze professionele voice-overs om jouw script te voorzien van het perfecte stemgeluid. Wij denken graag mee over ieder detail van jouw script. Vind je het lastig om een keuze te maken? Neem dan contact op met [email protected]. Samen vinden we de perfecte stem voor jouw project.
 

Leestip:

Wil je meer lezen over het schrijven van voice-over scripts? Lees dan ons andere blog:

https://finetunevoices.nl/artikelen/5-tips-voor-beginnende-voice-over-script-schrijvers